BMW részecskeszűrő

BMW részecskeszűrő

A cserépkályhánál a kéményseprő, a BMW részecskeszűrő esetében a szakszerviz végzi a hatékony tisztítást

A BMW részecskeszűrő az egyik legdrágább alkatrész, ha cserére szorul. Régebbi évjáratú autóknál csaknem ugyanannyiba kerül, mint amennyit maga a jármű ér, ezért kockázatos megvárni, hogy végleg felmondja a szolgálatot. De mit lehet tenni, hogy elkerüljük ezt a helyzetet. A BMW részecskeszűrő tovább él, ha az autó rendszerint hosszabb úton közlekedik, nem pedig városnézésre használjuk.

BMW részecskeszűrő

Legjobb, ha már az autó vételénél végiggondolja, milyen célra vásárolja a dízel üzemű járművet

Sokan esnek abba a hibába, hogy nem célirányosan vásárolnak maguknak személygépkocsit. Mik a leggyakoribb hibák?

Sokaknál meglehetősen sokat nyom a latban a választásnál, hogy divatos legyen a típus. Egyfajta státusz szimbólumnak tekintik, hogy mondjuk, BMW-t hajtsanak, ráadásul dízel üzeműt. Abból is a nagyobb, az erősebb fajtákat, mintha kétezer köbcenti alatt nem is lehetne közlekedésre alkalmas járművet találni.

Pedig vannak ennél talán sokkal fontosabb szempontok is. Például az, hogy mire, milyen célra vásároljuk az autót. Közkeletű kifejezésekkel, illetve szóhasználattal élve: városi forgalomban vagy országúti közlekedésre használjuk-e gyakrabban a járművet? Ez egy igen fontos kérdés, amikor döntünk a leendő autónkról, hiszen célszerű a majdani használathoz választani a legmegfelelőbb járművet. Érdemes belátni mindezt, hiszen a BMW részecskeszűrő élettartama nagyban függ attól, hogy nap mint nap milyen forgalomban használjuk a kocsit.

Sokan persze még napjainkban sincsenek teljesen tisztában azzal, hogy mi is az a részecskeszűrő (DPF). (Újabban koromcsapdának is nevezik ezt a dízel meghajtású autóknál ma már nélkülözhetetlen alkatrészt.)

Ideje minden autótulajdonosnak megismerkednie a részecskeszűrő működésének lényegi elemeivel

A dízel részecskeszűrő (DPF) egy olyan berendezés az autó kipufogó rendszerében, ami megköti és tárolja a kipufogógázban lévő kormot a dízelüzemű jármű károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében. Igen ám, de az összegyűjtött kormot időközönként el kell távolítani a részecskeszűrőről, máskülönben egyre nagyobb akadályt képez a kipufogó gáz számára, aminek számos káros következménye lehet.

Ezek között csak az egyik, hogy csökken a motor teljesítménye, azaz egyre nehezebbé válik a megszokott gyorsulás. Ez pedig további problémákat generál mind a motorban, mind pedig a jármű többi berendezésében.

A működés lényegéhez tehát hozzátartozik, hogy mivel véges a részecskeszűrők kapacitása, a megkötött, azaz csapdába esett koromréteget rendszeresen ki kell üríteni vagy “le kell égetni”. Ezt a folyamatot nevezik a DPF regenerálásának.

Aki fa- vagy széntüzelésű cserépkályhával fűt, annak nem kell különösebben elmagyarázni, mi is az a korom, és milyen problémákat okozhat, ha eltömíti a füstjáratokat. Legyen elég annyi, hogy egyre gyengébb lesz a cserépkályha fűtési kapacitása, nagy lesz a visszaáramló füst, viszont egyre kisebb meleget ad a berendezés.

Valami hasonlót kell elképzelni a BMW részecskeszűrő működése során is. De mit tehetünk?

A cserépkályhás hasonlatnál maradva: el kell távolítani a kormot. Ennek többnyire kétféle módja létezik. Egyrészt mechanikusan lekaparjuk, kiszedjük a kormot a kályha füstjárataiból – ez rendszerint a kéményseprő feladata. A másik megoldás, hogy olyan anyagot égetünk bizonyos rendszerességgel a kályhában, ami nagy hőt bocsát ki magából, ezáltal képes leégetni a kormot a szennyezett felületekről.

Időnként a részecskeszűrő „kéményseprőjét” is érdemes felkeresni, ha túl sok a korom

Mi a helyzet a BMW részecskeszűrővel, ha túl sok rajta a korom?

Kezdjük a kályhánál említett második megoldással! Olyan magas hőt kell „előállítani” a kipufogó rendszerben, a részecskeszűrő környezetében – időnként bizonyos adalékanyagok segítségével -, ami képes leégetni a kormot. Ezt a „konyhanyelvre” lefordított folyamatot a jármű egyébként automata módon képes elindítani. Ezt nevezzük természetes vagy passzív regenerálódásnak. A lényege tehát az, hogy a BMW huzamosabb ideig tartó nagyobb sebesség, azaz magasabb fordulatszám mellett önmaga beindítja a koromleégetés műveletét. Ami városi forgalomban ritkábban vagy egyáltalán nem, bizonyos esetekben pedig elégtelenül történik meg. (Erre utaltunk az elején, amikor arra céloztunk: nem árt megfontolni a kocsi megvétele előtt, hogy zömmel milyen forgalomban fogjuk majd használni a járművet.)

Kevés, pár százezer kilométert futott kocsiknál ez a folyamat a sofőr számára szinte észrevétlenül zajlik, legföljebb kicsivel nagyobb üzemanyag fogyasztás és leállás után furcsa szag kísérheti. Ám a már említett, főleg a városi forgalomban megkezdett és nem vagy elégtelenül befejezett regenerálódás miatt előfordulhat, hogy a korom csak részben ég le, és egy idő után nem is indul el a folyamat, amit a műszerfalon felvillanó vagy folyamatosan világító sárga lámpa is jelez.

Ilyenkor célszerű felkeresni azt a bizonyos „kéményseprőt”, aki szakszerűen segít eltávolítani a felgyülemlett kormot.

A részecskeszűrő tisztításával elejét vehetjük annak, hogy több százezer, esetleg milliós kiadásunk legyen.

Mit tud tenni a „kéményseprő” a BMW részecskeszűrő koromtalanítása során?

A DPF karbantartásának célja újra lehetővé tenni azt, hogy a berendezés teljes mértékben képes legyen regenerálni magát, amikor korommal telítődik.

A szakember normál esetben úgynevezett kényszer regenerálást, lényegében tisztítást végez speciális diagnosztikai eszköz segítségével a kocsi részecskeszűrőjében. A cél az, hogy megszabadítsa a berendezést a felgyülemlett korom tömegétől. Hogy pontosan milyen műveletet végez, az nagyban függ a korom mennyiségétől és természetesen attól is, hogy mennyire égtek rá a szemcsék a részecskeszűrőre. A folyamat során nagy mechanikai és kémiai tisztítás következik be, aminek nyomán megszűnik a korom lerakódás. Ez pedig lehetővé teszi, hogy a részecskeszűrő a továbbiakban úgy működjön, mintha új lenne, tehát megint képes lesz arra, hogy a kocsi a rendeltetésének megfelelően elvégezze az automatikus részecskeszűrő tisztítási folyamatokat, azaz a regenerálódást.

A szakszervizben történő részecskeszűrő tisztításhoz használt eszközök és gépek megfelelnek a kor legszigorúbb elvárásainak, aminek következtében a tisztítás gyors, kíméletes és hatékony lesz. Az alkalmazott technológiának köszönhetően a kitisztított DPF szűrő a gyár által meghatározott hatékonysággal tud tovább működni.

És ami nagyon lényeges: a BMW részecskeszűrő tisztítását elegendő megismételni 120 ezer és 200 ezer kilométer megtétele után!

Arra persze továbbra is érdemes figyelni, hogy olyan körülményeket teremtsünk a BMW számára, amik lehetővé teszik a teljes és hatékony regenerálódást. Mert nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy normál módon az a legjobb, ha a jármű szabályozza az öntisztító folyamatot. Ehhez viszont tényleg arra van szükség, hogy gyakrabban vezessük a kocsit autópályán, mint városi forgalomban. Mert ha nem így teszünk, az a fránya korom újból és újból csak lerakódik a részecskeszűrőre, és előbb vagy utóbb – de inkább előbb – megint kikényszeríti a szervizben történő tisztítást.

De ezt se érdemes sokáig halogatni. Az időfaktor ugyanis nagyon lényeges, hiszen minél inkább késlekedünk a BMW részecskeszűrő szakszervizben történő tisztításával, lehet, hogy annál nehezebb dolga lesz a „kéményseprőnek”. És ügyeljünk arra, nehogy túl késő legyen ahhoz, hogy meg lehessen menteni az alkatrészt. Ugyanis az új részecskeszűrő ára sokszorosa annak, amennyiért meg lehet tisztíttatni az alkatrészt. Várjuk a szakszervizünkben!

Hogyan újítjuk fel a részecskeszűrőt? Nézze meg itt: Részecskeszűrő tisztítás

Itt tájékozódhat BMW részecskeszűrő tisztítás árainkról: Részecskeszűrő tisztítás árak

Itt megmutatjuk, milyen házi megoldások vannak a részecskeszűrő tisztítására: Részecskeszűrő tisztítása házilag

Itt fel tudja venni velünk a kapcsolatot: Kapcsolat

Keressen minket bizalommal!