Citroen C4 részecskeszűrő

Citroen C4 részecskeszűrő

Citroen C4 részecskeszűrő bevásárlótáskában, vonaton, úton a budapesti szakszerviz felé

Megtörtént eset! 

Két férfi beszélget a vonaton. A téma a Citroen C4 részecskeszűrő. Beszélgethettek volna, mondjuk a fociról – ahogy az a férfiak társaságában rendszerint szokás -, de beszédtéma lehetett volna az is, melyikük hogyan látja a nemzedékek közötti állítólagos szakadékot. Az egyik férfi ugyanis a hatvanas éveiben járó nyugdíjas, a másik a húszas éveit alig megkezdett egyetemista. De nem. Kettejük beszélgetésének központi eleme a Citroen C4 részecskeszűrő. Miért is? Hallgassunk bele a társalgásba!

 

„Nekem is Citroen C4-esem van, de nem szoktam magammal vinni a részecskeszűrőt, ha Budapestre utazok”

 

A beszélgetés apropóját a nyugdíjas férfi poggyásza alapozta meg. Gondosan becsomagolva ugyanis egy Citroen C4 részecskeszűrő volt nála egy nagyobb bevásárló táskában. Ilyen „útitárssal” nem szokás vonaton utazni, és nem is derült volna ki, hogy mit tartalmaz a táska, ha nem ült volna rá véletlenül a vonat indulása előtt az utolsó pillanatban érkező egyetemista. Ekkor vette el az ülésről a táskát az idősebb úr, és jegyezte meg a fiatalabbnak: már azt hittem, nem ül le senki erre a helyre, azért hagytam itt magam mellett ezt részecskeszűrőt.

 

A fiatalember – mondani se kell – kellőképpen meglepődött a bevásárló táska tartalmán. Aztán ahogy leült, máris kérdezősködni kezdett. Mielőtt azonban hosszabban is magyarázatot adott volna az értetlenkedésének, nem is olyan halkan megjegyezte: Nekem is Citroen C4-esem van, de nem szoktam magammal vinni a részecskeszűrőt, ha Budapestre utazok. Pláne nem, ha vonattal teszem meg a több mint két órás távot.

Hát így lett közös téma a Citroen C4 részecskeszűrő, ami a maga valóságában is megjelent a vonat utasai között.

citroen c4 részecskeszűrő

A beszélgetésből aztán csakhamar kiderült, hogy az egyetemista fiatalember a szüleitől kapta a Citroen C4-es dízel üzemű autót. Külföldről behozott, kilenc éves, nagyjából 280 ezer kilométert futott autóról van szó, s bár a járgányról minden elképzelhető jót el lehet mondani, azt az egyet meg kell hagyni: a részecskeszűrővel akadnak gondok az utóbbi időben.

 

A fiatalember nem túl sokat használja a kocsit, az utóbbi egy évben, amióta megkapta a szüleitől, körülbelül 15 ezer kilométert tett meg vele. Nagyobbrészt hosszú úton használja, a barátnője ugyanis a lakóhelyétől 250 kilométerre lakik, őt szokta meglátogatni. Egyébként évfolyamtársak az egyetemen. Városi forgalomban is szokott közlekedni, ilyenkor fordult elő már többször is, hogy a Citroen C4-es részecskeszűrő hibát jelzett a műszerfalon. Ami egy-egy hosszabb úton aztán megszűnt. Mármint a hibajelzés.

 

A részecskeszűrő eltömítődése olyan, mint amikor egy citrom magocska beleszorul a szívószálba

Nekem is hasonlóak a tapasztalataim – vette át a szót az idősebb férfi, aki bevallotta: ő bizony évente legföljebb egyszer-kétszer megy hosszabb útra az egyetemistáéval hasonló korú autójával, amit újonnan vásárolt úgy kilenc évvel ezelőtt. 150 ezer kilométert mutat a számlálója, s bár – ahogy azt korábban jelezte – többnyire városi forgalomban közlekedik a Citroen C4-esével, eddig nem fordult elő vele, hogy részecskeszűrő hibát jelzett volna a műszerfal. Ám néhány héttel ezelőtt megtette, ezért van most nála a berendezés.

 

Az egyetemista kitért arra is: legutóbb már azt is tapasztalta, hogy nem olyan erős a motor, mint azt korábban megszokta, és a fogyasztás is mintha magasabb lenne. Az egyik ismerőse szerint mindez összefügg azzal, hogy megtelt korommal a Citroen C4 részecskeszűrője, emiatt hiába nyomja neki a gázt, elmarad a szokásos gyorsulás. Olyan ez – magyarázta az ismerőse -, mint amikor egy citrom magocska beleszorul a szívószálba, ezért csak nagy-nagy erőfeszítések árán lehet felszívni a limonádét.

 

Ez nagyon találó hasonlat – jegyezte meg az idős ember. Hozzátette: nála is voltak problémák a gyorsulással, bár azért az ő tempóját nem szívesen hasonlítaná össze a fiatalemberével. Ő inkább amolyan öreges sebességgel szokott közlekedni, úgyhogy nincs is mit csodálkozni azon, hogy megtelt korommal a Citroen C4-ese részecskeszűrője.

 

Az egyetemista – hallva mindezt – megjegyezte magában: Ez az idős ember nagyon is tisztában lehet a részecskeszűrő funkciójával és hibáival. Hozzá képest mindenképpen. Ő csak annyit foglalkozott ezzel az egésszel, amit az ismerőse javasolt: jól meghúzatta a kocsit az autópályán, ettől remélve azt, hogy megszűnik a hibajelzés. Rövid időre ez meg is történt, de aztán újra kigyulladt a lámpa. Ezért is hagyta most otthon a kocsit, és szállt vonatra, hogy visszatérjen tanulmányai helyszínére, Budapestre.

 

Ha a Citroen C4 többnyire városi forgalomban üzemel, nem képes a motor akkora hőt termelni, ami szükséges a részecskeszűrőben lévő korom kiégetéséhez

Ha kicsit szakmai köntösbe bújtatjuk az eddig elhangzottakat, akkor szinte ugyanazt kell megállapítani mindkét Citroen C4-essel kapcsolatban. Valóban eléggé eltömődhettek a berendezés szűrői, emiatt nem indul be a részecskeszűrő természetes regenerációja. Amit egyébként a kocsi használója ritkán vesz észre. Különösen ilyen keveset futott járműveknél. Itt ugyanis nem az évjárat számít, hanem a kilométer. Ha zömmel országúti forgalomban használják a kocsit, a részecskeszűrő természetes regenerációja 150 ezer kilométerig gond nélkül be szokott következni.

Persze más a helyzet, ha az autó többnyire városi forgalomban üzemel. Ilyenkor nem képes akkora hőt termelni a motor, ami szükséges a részecskeszűrő csapdájában lerakódott korom kiégetéséhez. Speciális adalékanyag segíthet ebben, de nem mindig segít. Sokan azt tanácsolják erre az estre, amit a fiatalember ismerőse is. Ezt hívják kényszer regenerációnak. Hosszabb úton egyvégtében nagy sebességgel, legkevesebb kétezres fordulaton kell járatni a motort, hogy elinduljon a korom kiégetése.

Mindezt „laboratóriumi körülmények” között, például szervizben is meg lehet próbálni, Ilyenkor üres járatban pörgetik meg a motort, hogy hőt termeljenek a korom kiégetéséhez. Lehet ilyesmivel próbálkozni, de az esetek nagy százalékában ez is csak időleges megoldásnak számít. Lehet, hogy kialszik a lámpa, jelezve a korom mennyiségének csökkenését, de egy idő után újra kigyullad, mert a koromcsapda csak nem tisztult meg olyan mértékben, ami a hosszabb távú problémamentes üzemhez kellett volna.

 

„A szerelőm otthon kivette a részecskeszűrőt az autóból, beletette ebbe a táskába, én meg viszem a szakszervizbe”

De hallgassuk tovább a két férfi beszélgetését.

 

Higgye el, én alaposan tanulmányoztam a Citroen C4-es részecskeszűrő működését – nézett az idős ember a fiatalabb szemébe. Úgyhogy teljes bizonyossággal állíthatom, itt csak egyetlen jó megoldás létezik. Az alkatrész szakszerű mechanikus tisztítása – szögezte le.

 

Vagy másik részecskeszűrőt kell venni – felelte az egyetemista. Megbeszéltük az édesapámmal, hogy rendelünk egy használt vagy felújított részecskeszűrőt, amivel százezer kilométerig nem lesz probléma – tette hozzá.

 

Ugyan – legyintett a beszélgetőtársa. Majd kifejtette: semmi biztosíték vagy garancia nincs arra, hogy a felújítottnak mondott vagy így hirdetett részecskeszűrő nem okoz majd hasonló problémákat, mint az eredeti. Ennek is utánanéztem. Én nem ezt a lehetőséget választanám. Ráadásul komoly összegeket elkérnek az ilyen berendezésekért. A teljesen új részecskeszűrők több százezer forintos áráról nem is beszélve – okosította tovább a fiatalt az idősebb férfi.

 

Aztán még hozzátette:

 

Én most tisztítani viszem a Citroen C4 részecskeszűrőmet. Budapestre, szakszervizbe. A szerelőm otthon kivette a berendezést az autóból, beletette ebbe a táskába, én meg viszem a szervizbe. Ott egy óra alatt kitisztítják. Garanciával adják vissza. Csak azért nem a saját „lábán” hoztam el a kocsit, mert nem szeretek Budapesten és hosszú úton közlekedni. A vonaton ingyen utazom, nekem így kényelmes.

A fiatalember nem nagyon tudott mit mondani. Meggyőzték az idősebb érvei. Csak annyit kérdezett: hol is van ez a megbízható szakszerviz? Ha téged is érdekel, ide kattints! Kapcsolat

Itt megnézheted, hogyan dolgozunk: Részecskeszűrő tisztítás

Itt tájékozódhatsz a pontos árakról: Részecskeszűrő tisztítás árak