Ford Focus részecskeszűrő

Ford Focus részecskeszűrő

A Ford Focus részecskeszűrő szakszerű tisztítása hosszú időre megoldja a problémát

Ki ne szeretne gyors, olcsó és hatékony megoldást találni a Ford Focus részecskeszűrő problémára? Nyilvánvalóan ez minden autótulajdonos álma, aki ilyen kocsit használ, de nem akar egy kisebb vagyont költeni új részecskeszűrőre. A kérdés pedig bizonyára ott motoszkál mindenkinek a fejében: meddig szabad halogatni a teljes cserét, hol van az a pont, amikor még bízni lehet az alkatrész felújításának a sikerességében, azaz a DPF szakszervizben történő tisztításában?

Nem ritka, hogy természetes regenerálással akár 200 ezer kilométerig is hibátlanul működik a részecskeszűrő.

Mielőtt a kérdésre választ adnánk, menjünk kicsit vissza az időben. Hazánkban 2006-ban szigorították a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó normákat a dízel üzemű járművek esetében. Ami azt jelenti, hogy ettől az évtől kezdődően csak részecskeszűrővel felszerelt kocsikat lehetett forgalomba hozni. Az egyik legnagyobb autógyártó, a Ford a Focus 1,6 tdci motor 110 lóerős változatánál kezdte el alkalmazni a részecskeszűrőt, ami a később felszerelt változatokhoz képest még kissé más elven működött. Érdemes azonban erre is kitérni, hiszen az ilyen típusú részecskeszűrőkkel felszerelt autókból jó néhány jelenleg is fut még az utakon.

A korábbi változat lényege, hogy a rendszer egy adalék tartályt is tartalmazott. Ebből adagolta a motor az üzemanyaghoz azt az adalékot, ami ahhoz kellett, hogy a természetes regenerálódás során, alacsonyabb hőmérsékleten is le tudjon égni a részecskeszűrőről a kipufogó gázból kiszűrt, csapdába ejtett és összegyűjtött korom. Ezzel viszont együtt járt az, hogy – az előírások szerint – 60 ezer kilométer megtétele után fel kellett tölteni az adalék tartályt, kétszer ennyi futásteljesítmény pedig indokolttá is tette a részecskeszűrő cseréjét. Szerencsés esetben a Ford Focus  részecskeszűrő bírta akár 140-160 ezer kilométerig is, de – lássuk be – így is viszonylag sűrűn vált esedékessé a cseréje. És tegyük hozzá azt is: ha zömmel városi forgalomban használták az autót, akár százezer kilométer megtétele után sem volt ritka, hogy új DPF-et kellett beszerelni a kocsiba.

Ezt a régebbi típust váltotta nagyjából két évvel később a továbbfejlesztett, bevonattal ellátott részecskeszűrő, ami már nem igényli az adalékanyagot a korom elégetéséhez. Ezzel mellőzni lehet a rendszerből az adalék tartályt is. Az újabb fajta részecskeszűrő belsejében a kerámia szerkezet nemesfém bevonatot kapott, ezáltal az alkatrész élettartama is jelentősen megnőtt. Nem ritka, hogy a Ford Focus részecskeszűrő természetes regenerálással akár 200 ezer kilométerig is hiba mentesen végzi a feladatát.

Ford Focus 1,6 tdci részecskeszűrő
Ford Focus 1,6 tdci részecskeszűrő

A természetes regenerálódás az esetek nagy százalékában az autóvezető számára észrevétlenül történik.

Koncentráljunk most a nagyjából 2008 óta az utakon lévő autók közül a Ford Focus  részecskeszűrő problémáira. Előtte azonban egy kis ismertető arról, hogyan is működik a DPF, hátha nem mindenki tudja, miről is van szó.

A részecskeszűrő feladata, hogy megkösse és tárolja a dízelmotor működése során a kipufogógázban keletkező korom részecskéket. Ezáltal azok nem jutna ki a szabadba, tehát nem szennyezik a környezetünket. Ha mégis így történne, akkor meglehetősen sűrű füst távozna az autó kipufogójából. Persze ez a csapdának is titulált szerkezet csak egy bizonyos mértékig képes gyűjteni, illetve tárolni a kormot. Átlagosan 500-600 kilométer megtétele után le kell égetni a szűrőben lerakódott szennyeződést, mert ha ez nem történik meg, egyre kisebb résen képes csak távozni a kipufogógáz, ami együtt jár a motor teljesítményének számottevő csökkenésével.

Amint a csapdába ejtett korom mennyisége elér egy meghatározott szintet, a motorvezérlés automatikusan hozzákezd a felgyülemlett korom kiégetéséhez. Ezt nevezzük a részecskeszűrő regenerációjának. Az öntisztító folyamat menet közben szinte észre sem vehető, legfeljebb akkor, amikor leállítják a gépkocsit, és a hűtőventillátor látszólag ok nélkül továbbra is üzemel.

Nem gyorsul az autó, emelkedik az olajszint, jelez a lámpa – Mire gondoljon ilyenkor a tulajdonos?

És akkor most térjünk vissza ahhoz a helyzethez, amikor a sofőr azt tapasztalja, hogy nem a megszokott tempóban gyorsul az autója, megemelkedik a motorolaj szintje és még a műszerfalon is kigyulladt egy hibajelző lámpa. Mi lehet mindennek az oka? – teszi fel magának a kérdést a tulajdonos, hiszen számára szokatlan, ami történik.

Ilyenkor nagy a valószínűsége annak, hogy a Ford Focus részecskeszűrő jelzi számos csatornán keresztül: valami nincs rendben, segítségre szorul.

Mitől alakulhat ki ez a helyzet?

Ennek több oka lehet. Ha például túlnyomó részt városi közlekedésre használjuk az autót, ráadásul alkalmanként nem is hosszú ideig, a részecskeszűrő természetes regenerációja nehezebben vagy csak részben történik meg. Első nekifutásra jó ötletnek tűnhet, hogy segítsünk az autónak. Hogyan?

Iktassunk be egy hosszabb utat, lehetőleg autópályán, ahol huzamosabb ideig nagyobb sebességgel haladhatunk. Erre azért van szükség, mert a nagyobb sebesség eléréséhez szükséges teljesítmény okán kialakuló magasabb kipufogógáz hőmérséklet jótékonyan befolyásolja a részecskeszűrő öntisztítási, regenerálódási folyamatának beindulását. Lehet, hogy ez így túlságosan szakszerű megfogalmazásnak tűnik. Egyszerűbben: a nagyobb hő képes a makacsul lerakódott korom kiégetésére, ezért el kell érni, hogy magasabb hőmérsékletű hő keletkezzen.

Célszerű legalább fél órán keresztül legkevesebb 100 kilométer/órás sebességgel haladni a cél elérése érdekében. Így segíthetünk a motor vezérlésének a részecskeszűrő regenerálásában. Mindez tekinthető egyébként házilagos megoldásnak is, hiszen ehhez nincs szükség szakember igénybevételére.

Mikor kell a szakember?

Például akkor, ha a részecskeszűrőben lerakódott vagy visszamaradt hamu mennyisége elér egy bizonyos kritikus szintet, és a fentebb leírt házilagos megoldások – többször is próbálkozhatunk hasonlóval – egyáltalán nem vezettek eredményre. Előfordulhat, hogy ilyenkor vészüzemi működésbe lép a motor vezérlése, amit további lámpa felgyulladása is jelez a műszerfalon.

No, ekkor jött el a pillanat, hogy szakszervizbe kell vinni a járművet.

Mielőtt mélyen a zsebünkbe kellene nyúlni, van még egy megbízható és olcsó megoldás: a részecskeszűrő tisztítása

Sokan hajlamosak ilyenkor arra gondolni, hogy ebben a helyzetben elkerülhetetlen a Ford Focus részecskeszűrő cseréje. Ami aggodalomra is okot adhat, hiszen egy-egy ilyen alkatrész több százezer forintba kerül. De azért ne szaladjunk ennyire előre, van még okunk bízni az olcsóbb megoldásban, amit ugyancsak a szakszerviz kínál nekünk.

Hogyan történik mindez?

Először is az arra alkalmas korszerű berendezések segítségével megállapítjuk, hogy milyen mértékű a szennyeződés. A művelet során kiderítjük azt is, nincs-e valamilyen mechanikai sérülés a részecskeszűrőben, illetve a berendezés környezetében, ami esetleg lehetetlenné tenné a nagy hatásfokú tisztítást.

Aztán jön maga a tisztítási folyamat, ami az ahhoz szükséges hőmérsékleten és nyomás alatt vízsugár segítségével történik.

De nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy a részecskeszűrő a tisztítás során szinte száz százalékban visszanyeri a képességét a kipufogógázban lévő korom részecskék kiszűrésére.

Ez az, amit érdemes végiggondolnia minden autó tulajdonosnak, ha a Ford Focus részecskeszűrő valamilyen oknál fogva nem úgy végzi a feladatát, ahogyan kellene.

Mivel is kezdtük? Ki ne szeretne gyors, olcsó és hatékony megoldást találni a Ford Focus részecskeszűrő problémára? Hát, íme, itt a válasz. Látogasson el a szervizünkbe, hogy Ön is megtapasztalhassa, hogyan segítünk megoldani sok-sok autótulajdonos vissza-visszatérő gondját. Hosszú időre, megbízhatóan.

Hogyan tudunk segíteni? Nézze meg itt: Részecskeszűrő tisztítás

Árainkról itt tud részletesen tájékozódni: Részecskeszűrő tisztítás árak

Keressen minket bizalommal: KAPCSOLAT