Peugeot 5008 részecskeszűrő
A Peugeot 5008 kitisztított részecskeszűrővel nem füstöl, és kevésbé szennyezi a környezetet
A komoly tapasztalattal rendelkező autógyártók sorában a francia PSA Peugeot Citroën csoport az elsők között fejlesztette ki a dízel kocsikba szerelt részecskeszűrőit. A márka legtöbb járművében, köztük a Peugeot 5008 típusaiban is ezeket – illetve az azóta továbbfejlesztett változatokat – alkalmazzák.
Ez egyrészt annak a felismerése, hogy jelentősen csökkenteni kell a dízel autók károsanyag kibocsátását, másfelől egyfajta előrelátást is tükröz, ami be is igazolódott: a tízes évek közepéig jelentősen megnőtt a dízel üzemű autók iránti kereslet. Ami azonban 2017-2018-ban megtorpanni látszik.
A dízel autók piaci részesedése megmutatja, mennyire előrelátóak voltak a Peugeot fejlesztői, amikor megalkották a részecskeszűrőt
Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 1990-ben még csak alig 14 százalékos volt a dízel kocsik aránya az új autó eladásoknál, viszont az azt követő években komoly felfutás történt ebben a szegmensben. 2008-ban Franciaországban például az eladott autók 77,3 százaléka, tehát több mint kétharmada volt gázolajos. Európában a csúcsértéket 2011-ben mérték, amikor az értékesített dízelek aránya 55,7 százalék volt. Az arány Franciaországban 2017-re 44,4 százalékra zsugorodott, míg 2018 szeptember végéig az Európai Unióban 34,7 százalékra esett a dízelek kocsik eladási aránya.
Mindez jól mutatja, mennyire előrelátóak voltak a Peugeot fejlesztői, amikor megalkották a részecskeszűrőt. A dízel autók eladási statisztikája legalább is őket igazolja. Ugyanakkor ezek a fejlesztők nyilván nem számoltak, nem számolhattak az elhíresült 2015-ös, úgynevezett dízel botránnyal, illetve azzal, hogy a tízes évek végére egyre több nyugati nagyvárosban tiltják meg a dízel üzemű autók közlekedését. Környezet- és egészségvédelmi okokból.
No, de miért kell félni a dízel autóktól a nagyvárosokban, ha a részecskeszűrők, más néven koromcsapdák képesek megszűrni, megsemmisíteni a kipufogó gázok károsanyag tartalmát?
A kérdés indokolt. Valóban: ha jól végzi a feladatát a részecskeszűrő, a korom jelentős részét elégeti, így azok nem jutnak, nem juthatnak a levegőbe. Csakhogy az országútinál lényegesen lassúbb tempójú városi forgalomban ez nem mindig, illetve nem teljes mértékben következik be. Másrészt a nagyszámú, egyre nagyobb tömegű városi járműforgalom óhatatlanul több szennyeződéssel jár. Harmadrészt bizonyos határértékeket kénytelenek produkálni a járművek a károsanyag kibocsátás tekintetében, s ezeket a határértékeket folyamatosan szigorítják.
És még van egy lényeges szempont: az emberek is egyre környezettudatosabbak, ami például abban nyilvánul meg, hogy a dízelek helyett benzin üzemű, illetve elektromos autókat vásárolnak. Ezt igazolják vissza a statisztikák is. 2018-ban Európában 37,4 százalékkal nőtt az elektromos, 37,1 százalékkal a hibrid, 24,5 százalékkal a konnektoros hibrid autók eladása.
A DPF a Peugeot 5008 típusainál is rendkívül hatékonyan szűri meg és tárolja a kipufogógázból származó a koromrészecskéket
A fentebb vázolt folyamatok egyik következménye, hogy jelentős értékvesztés következett, következik be a használt dízel autók piacán. Azaz: olcsón lehet hozzájutni az ilyen járművekhez, amelyek az európai piacon zömmel az olyan országokban találnak új gazdára, ahol nem olyan szigorúak a környezetvédelmi előírások. Várhatóan hazánkba is jelentős számban érkeznek ilyen járművek, köztük a francia Peugeot 5008 típusai.
Jó ez, vagy sem? – tehetjük fel a kérdést. A vásárlók szempontjából igen a válasz, hiszen kevesebb pénzért juthatnak hozzá ezekhez a kocsikhoz. A piac szempontjából sem feltétlenül rossz ez a tendencia, hiszen a használt járművek helyét korszerű, a környezetet kevésbé vagy egyáltalán nem szennyező autók foglalják el. Ráadásul a gyártók arra kényszerülnek, hogy egyre olcsóbban állítsák elő és értékesítsék az ilyen járműveket.
A befogadó ország környezeti állapota, kultúrája szempontjából már nem ilyen egyértelmű a válasz, de nagyban árnyalja a képet, hogy az előírások szerint működő részecskeszűrő berendezésekkel felszerelt járművek környezetterhelése azért nem olyan vészes, mint azt sokan állítják. De mit jelent az, hogy az előírások szerint működik a DPF, vagyis a részecskeszűrő?
A koromszűrő a Peugeot 5008 típusai vonatkozásában is rendkívül hatékonyan szűri meg és tárolja a kipufogógázból származó a koromrészecskéket. Viszont azzal minden autó tulajdonosnak érdemes tisztában lennie, hogy egyetlen koromcsapda sem képes végtelenül tárolni ezeket a kiszűrt részecskét. Ezért a vezérlő egység 250-500 kilométerenként – esetenként gyakrabban is – kiégeti a kormot a részecskeszűrőből. Ezt a folyamatot nevezzük regenerációnak. A regeneráció a kocsit használó számára szinte teljesen észrevétlenül történik meg. Normális esetben. Viszont azt tudni kell, hogy a kiégetéshez magas hőfokra van szüksége a rendszernek.
A baj éppen ezzel van. A dízel autókat ugyanis rövid távon, városi forgalomban is előszeretettel használják, ez pedig semmiképpen nem ágyaz meg annak a folyamatnak, amit regenerációnak hívunk. A korom pedig egyre csak gyűlik.
Jól teszik a Peugeot 5008 tulajdonosai, ha olyan szakszervizt keresnek fel, ahol kifejezetten a részecskeszűrők tisztításával foglalkoznak
Szerencsésebbek azok a Peugeot 5008 tulajdonosok, akik javarészt országúti forgalomban, hosszabb távon nagyobb sebességgel, kétezres fordulatszám fölött közlekednek. Esetükben összehasonlíthatatlanul nagyobb az esélye annak, hogy megkezdődik és be is fejeződik az a regenerációs folyamat, amelynek során elégnek a korom részecskék. Így 200-250 ezer kilométert is lehet autózni anélkül, hogy különösebb gond lenne az autó részecskeszűrőjével. Ráadásul nem is szennyezzük úgy a környezetünket, mint a városi forgalomban, ahol azért gyakran látni füstölő dízel járműveket, míg az országúti forgalomban ritkább az ilyen „élmény”.
200-250 ezer kilométer megtétele után viszont várható, hogy olyan szintet ér el a korom lerakódása a DPF-ben, amikor már be kell avatkozni. Persze az imént említett kilométer mennyiség se szentírás, hiszen vannak olyan dízel üzemű járművek, amelyek kevesebb, mások ennél több kilométer teljesítmény után jelzik a részecskeszűrő meghibásodást, azaz a korom telítődést. Egyéb probléma, például a motor hibája is okozhatja, hogy túl sok korom érkezik a szűrőbe, ami így értelemszerűen előbb telítődik.
A lényeg, hogy szakemberhez kell fordulni. Jól teszik a Peugeot 5008 tulajdonosai, ha olyan szakszervizt keresnek fel, ahol kifejezetten a részecskeszűrők problematikájával, illetve azok javításával, megoldásával foglalkoznak. Mi ilyen szakszerviz vagyunk. (LINK) Nagy gyakorlattal rendelkezünk a Peugeot 5008 részecskeszűrő hibáinak a kiszűrésében, a részecskeszűrők tisztításában, s ha nincs más megoldás, akkor a részecskeszűrők cseréjében, új berendezés felszerelésében is. De ez a végső eset.
Sokan még ma sincsenek tisztában azzal, hogy a dízel autók részecskeszűrője – az esetek igen nagy százalékában – jó eséllyel kitisztítható, illetve visszaállítható szinte a gyári minőségnek megfelelő állapotba. Ennek a „tudatlanságnak” az is oka lehet, hogy számos szervizben mindenféle kényszer regenerációval próbálkoznak, illetve arra fókuszálnak, hogy kiiktassák a rendszerből a részecskeszűrő elégtelen működését jelző hibakódot. Sőt: olyan helyekről is tudni, ahol magát a részecskeszűrőt iktatják ki a kipufogó rendszerből, ami viszont bűncselekmény, hiszen szándékosan változtatják meg az autó műszaki állapotát. Erre a műveletre a műszaki vizsgán rendszerint fény derül.
A lényeg: ne dőljön be az úgynevezett kényszer regenerációs műveleteknek, ne fogadja el, hogy kiiktassák a hibakódot, pláne ne engedje, hogy kiszereljék az autójából a részecskeszűrőt. Inkább keressen minket! Kitisztított részecskeszűrővel a Peugeot 5008-asok is újra úgy közlekednek, mint új korukban. És a környezetüket se szennyezik az átlagnál nagyobb mértékben. Ne feledje: garanciát is vállalunk a munkánkra!
Itt megnézheti, hogyan dolgozunk: Részecskeszűrő tisztítás
Itt pontosan tájékozódhat az árainkról: Részecskeszűrő tisztítás árak
Vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy segíthessünk: Kapcsolat