Opel Vectra részecskeszűrő
Ha az Opel Vectra tudja a dolgát és segítünk is neki, gond nélkül megtörténik a részecskeszűrő tisztítása
Nem akart egyből elmenni a szervizbe, azt gondolta, inkább kipróbálja, amit az egyik ismerőse javasolt. Eszerint az Opel Vectra részecskeszűrő tisztítása, az úgynevezett regeneráció automatikusan beindul, ha negyedik sebességben, magas fordulatszámon huzamosabb ideig hajtja az autót a sztrádán. Így is tett, s bár komolyan reménykedett abban, hogy majd csak kialszik a műszerfalon a hibaüzenetet jelző lámpa, azért arra is felkészült, hogy visszafelé útba ejti a szervizt.
Nem feltétlenül jelent rosszat, ha a részecskeszűrő regenerációja közben megemelkedik az autó pillanatnyi fogyasztása.
Naná, hiszen magas fordulatszámon pörög a motor, szinte könyörög a magasabb sebességfokozatért, de muszáj ellenállni, ha egyszer ez a módja a részecskeszűrő automatikus tisztításának – nyugtatta magát. Ha jobban belegondol, ez az Opel Vectra még egyszer se követelte ki magának ezt a fajta vezetési gyakorlatot, hát most itt az ideje, hogy ezen is átessen.
Amúgy pontosan tudja, hogy a részecskeszűrő falán lerakódott koromtól valahogyan meg kell szabadulni. A jármű persze teszi a dolgát, olyankor is végbemegy az öntisztító folyamat, amikor annak semmilyen látható jele nincs. Hát ez az igazi öntisztítás, ami – az esetek egy jelentős részénél – sajnos nem teljes, azaz nem fejeződik be. Égeti a kormot, egy részét le is égeti. De nem az egészet. Vagy azért, mert nem a legmegfelelőbb hőfokon történik a regenerálódás, vagy pedig azért, mert túl rövid időt kapott a jármű a folyamat véghezvitelére, mert időközben leállították.
Hát ezért kell most segítséget nyújtani az autónak. Méghozzá egyszerre kétféle módon. Egyrészt a megfelelően magas hőmérséklet előidézésével, ami a magas fordulatszám következménye. Másrészt pedig azzal, hogy legalább fél órán keresztül hajtja a kocsit.
Az eredmény persze kérdéses. Nézi, egyre nézi a lámpát, de egyelőre semmi jelét nem látja annak, hogy eredményes lenne a kísérlet.
Lehet, hogy az Opel Vectra részecskeszűrőjének regenerációja lassabb, mint más kocsiknál?
Nincs két egyforma autó, még az azonos típusúak között is lehetnek nagyon eltérő különbségek. Ennek pedig egyetlen egy oka van: minden autónak más és más a tulajdonosa, a sofőrje.
Azt szokták mondani, nincs két egyforma vezetési stílus. Vannak, akik kényelmesen autóznak még a sztrádán is, másoknak mintha kicsi lenne a gázpedál, illetve túl nagy a cipője, megint mások az egyik pillanatban ráérősen, a másikban szinte kapkodva vezetnek. Van az úgynevezett fiatalos stílus, ami többnyire a nagyobb gyorsasággal, pontosabban a rövidebb ideig tartó gyorsulással jellemezhető. Aztán van a másik, rendszerint az idősebbek stílusa, ami a megfontoltságon alapszik.
Nézzünk egy egyszerűbb példát, ami jól megkülönbözteti egymástól a különféle vezetési stílusokat. Például a fékek elhasználódása. Ugye, hogy nem mindegy, ki hányszor és milyen intenzitással fékez egy adott útszakaszon? Teljesen máshogy kopnak, használódnak el a fékek a különböző használat mellett, még ha általánosságban a megtett kilométerek számához szokás is igazítani a fékek cseréjének gyakoriságát.
Mennyivel igazabb ez a megállapítás a részecskeszűrőre? Ez egy olyan fontos alkatrésze az autónak, amiről talán nem túlzás azt állítani, hogy még érzékenyebben reagál a jármű, jelen esetben az Opel Vectra tulajdonosának, illetve sofőrjének vezetési stílusára, mint mondjuk a fentebb említett fékrendszer.
Elképzelhető, sőt, nyilván számtalanszor előfordul, hogy egy fiatalos vezetési stílus hatására már a városi forgalomban megkezdődik a részecskeszűrő öntisztító folyamata. És talán le is zajlik teljes egészében. Míg a megfontoltabb sofőrök esetében talán még az autópályán se következik be mindez. Ilyenkor tanácsos felkeresni a szakszervizt.
Számít a részecskeszűrő öntisztításánál az autó életkora, vagy teljesen mindegy, hány éves a jármű?
A részecskeszűrő természetes öntisztítása elvileg független az autó életkorától, ám azért sose legyünk teljesen biztosak abban, hogy megbízhatunk az „automatizmusban”. Éppen ezért találták ki a gyártók a hibajelző lámpát. Amíg ez a lámpa nem villog, vagy nem világít folyamatosan, rendszerint nyugodtak lehetünk. Azért nem feltétel nélkül, hiszen a lámpa, illetve a jelzés folyamata is meghibásodhat. Mivel a gyakorlatban többször fordul elő, hogy a részecskeszűrő tisztításának szükségességét jelezve helyezi üzembe magát a lámpa, mint ahányszor annak az ellenkezője következik be, ilyenkor is érdemes arra gyanakodni, hogy a lámpa bizony jól teljesíti a feladatát. Szóval érdemes a lámpára hagyatkozni, mert az esetek túlnyomó százalékában valóban akkor villog vagy világít folyamatosan, ha valóban szükség van a részecskeszűrő tisztítására.
Egyébként az úgynevezett laikus sofőrök is viszonylag könnyen érzékelhetik, hogy megindult, illetve befejeződött a részecskeszűrő tisztítás. Például a már említett nagyobb pillanatnyi fogyasztás egy ilyen, erre utaló jel lehet. Vagy: az autó leállítása után egy ideig még dolgoznak a hűtő ventillátorok. Esetleg olyan szagot lehet érezni, amit máskor nem. De a legbiztosabb jel kétséget kizáróan az, ha elalszik a hibajelző lámpa.
Arra is érdemes némi figyelmet fordítani, hogy a részecskeszűrő regenerációjának tulajdonképpen észrevétlenül kellene megtörténnie. Ez akár pár ezer kilométerenként is bekövetkezhet anélkül, hogy a sofőr erről tudomást venne. A bajok akkor kezdődnek, ha az öntisztító rendszer sokszor egymás után nem tudja befejezni a dolgát, a korom pedig egyre csak rakódik a részecskeszűrőre. Egy idő után olyan mértékű lesz a telítődés, hogy segítség nélkül nem fog tudni elindulni, illetve bekövetkezni a regenerálódási folyamat. Ilyenkor szól a hibajelző lámpa.
Nem kell meglepődni, ha a természetes részecskeszűrő tisztítás közben erősebben füstöl a kipufogó.
Ha füstöt hagy maga után az autó, annak számos oka lehet. Például az is, hogy zajlik a koromtalanítás. Bár azt azért hozzá kell tenni, hogy a természetes részecskeszűrő regenerálódás nem feltétlenül jár nagyobb füsttel, hiszen pont az a lényege a folyamatnak, hogy rendszeres, így túl sok leégetni való korom nincs is a részecskeszűrőn. Ám ha komolyabb lerakódás tapasztalható, akár az is okozhat nagyobb füstöt egy bizonyos ideig.
A füst a városi forgalomban, bizonyos időjárási körülmények között, alacsonyabb sebesség mellett könnyebben észre vehető, mint például az autópályán, nagyobb sebesség, illetve fordulatszám esetén. És persze az se mellékes, hogy a sofőr milyen stílusban vezeti, hajtja az autóját. Ja, és azt a körülményt eddig még nem fejtegettük, hogy annak is komoly befolyása van az eredményességre, milyen úton vezetjük a járművünket. Dombnak felfelé, lejtőn le, vagy csupán egy sík terepen. Erről is tudnának mesélni a részecskeszűrők, ha a jelenleginél intelligensebb változatokkal rendelkeznénk. De ez a jövő zenéje.
Szinte siklik az autópályán a kocsi, szerencsére kialudt a hibajelző lámpa, az Opel Vectra részecskeszűrő tisztításának aktív folyamata nagy valószínűséggel eredményesen befejeződött. Lehet kapcsolni a legmagasabb fokozatba, és nem muszáj hazafelé útba ejteni a szakszervizt. Ám ha még sem volt eredményes a kis utazás, akkor viszont keressen fel minket! A részecskeszűrő cseréje helyett mi újjá varázsoljuk az alkatrészt!
Hogyan tudunk segíteni? Nézze meg itt: Részecskeszűrő tisztítás
Itt tájékozódhat az Opel Vectra részecskeszűrőjének tisztítás áráról: Részecskeszűrő tisztítás árak
Itt felveheti velünk a kapcsolatot: Kapcsolat
Keressen minket bizalommal!