Ford Mondeo részecskeszűrő

Ford Mondeo részecskeszűrő

Nem biztos, hogy az útjába eső első szervizben megoldják a Ford Mondeo részecskeszűrő problémáit

 

Túlzás lenne azt állítani, hogy a Ford Mondeo részecskeszűrő egy rendkívül bonyolult szerkezet. Ugyanakkor túlzásokba esnénk azzal is, ha azt feltételeznénk, hogy minden autószerelő képes megoldani a Ford Mondeo részecskeszűrő meghibásodásából vagy elégtelen működéséből fakadó hibákat. Sőt: néhány, az interneten is fellelhető „elbeszélés” szerzői, amolyan pórul járt autótulajdonosok a megmondhatói, hogy bizony sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, ha rögtön olyan szakszervizt választunk, ahol tartósan képesek elhárítani az ilyen hibákat.

 

Nem egy bonyolult alkatrészről van szó, de azért nem érthet hozzá mindenki, aki autójavítással foglalkozik

 

Azt állítjuk tehát, hogy a Ford Mondeo részecskeszűrő nem egy bonyolult szerkezet – hasonlóan a többi, nagyjából 2009 után gyártott dízel autó hasonló alkatrészéhez. A gyártók lényegében ugyanazt a technológiát alkalmazzák, hiszen a feladat is hasonló: a részecskeszűrőnek (Diesel Particulate Filter – azaz rövidítve DPF) az a dolga, hogy kiszűrje és megkösse a kipufogó gázból azokat a korom részecskéket, amelyek a levegőbe jutva igen komoly környezeti és egészségkárosodást okoznának. Erre egyébként egyfajta szabvány (is) kötelezi a gyártókat, aminek egyenes következménye, hogy a gépkocsik kötelező műszaki vizsgáján ellenőrzik a korom- és károsanyag kibocsátást. Ebből adódóan, ha nem lenne részecskeszűrő mondjuk a Ford Mondeo dízel autókban, nem felelnének meg az előírásoknak, így nem is kaphatnának műszaki engedélyt.

 

A részecskeszűrő tehát kötelezően beépítendő és használatos alkatrész, ám sajnos még mindig sok az olyan autó tulajdonos, aki úgy vásárol kocsit – esetünkben Ford Mondeo-t – a használtautó piacon, hogy ezzel egyáltalán nincs tisztában. De ez egy másik történet…

 

Vegyünk egy példát! Ahogy a működési elvét és a tényleges működését tekintve is minden ember tüdeje egyforma, ugyanez elmondható a különböző típusú és gyártmányú részecskeszűrőkről is. Ám ahogy minden ember tüdeje más és más hatásokra érzékeny, ezáltal máshogy reagál a környezeti hatásokra, úgy a részecskeszűrők is teljes mértékben alkalmazkodnak az úgynevezett használati hatásokhoz.

 

Melyek ezek? Jelen esetben az autó tulajdonosa, használója az, aki a legkomolyabban, a legnagyobb mértékben képes befolyásolni a részecskeszűrő működését. Mégpedig a jármű használatával. Mert aki tisztában van azzal, hogy a dízel járművének elengedhetetlen tartozéka a részecskeszűrő, az az ember már a kocsi kiválasztásának a pillanatától kezdve úgy közlekedik az autóval, hogy az a „legjobban essen” a részecskeszűrőnek.

 

Menjünk vissza a hasonlathoz! A tüdőnknek se mindegy, hogy hol és milyen igénybevételnek tesszük ki. Ha meg is terheljük néha, igyekszünk találni olyan alkalmakat, amikor kitisztulhat, amikor revitalizáljuk.

ford mondeo részecskeszűrő

 

Alap esetben a részecskeszűrő – akár az emberi tüdő – teszi a dolgát. De nem mindegy, milyen körülmények között

 

Így kell, azaz kellene tenniük az autó tulajdonosoknak a részecskeszűrővel is. Mit jelent ez a gyakorlatban?

 

Ahogy mondani szoktuk, a részecskeszűrő – akár a tüdő – tudja és teszi is a dolgát minden körülmények között. Akkor is, ha a dízel Ford Mondeo-val csak rövidebb utakon járunk. Például zömmel városi használatra fogjuk az autónkat. Ilyenkor a részecskeszűrő nagyobb igénybevételnek van kitéve, pontosabban fokozottabban rakódik le benne az égéstermékben jelen lévő korom. Illetve – és valójában ez szokta okozni a problémát – a berendezés, a rendszer nem képes olyan mértékben kiégetni a részecskeszűrőből a benne megtelepedett kormot, ahogy kellene. Így tehát gyűlik a korom, ami egy idő után elér egy bizonyos telítettségi szintet, azaz részben eltömíti a kipufogó gáz útját. Mert alap esetben az autó az úgynevezett aktív regenerálódás révén maga gondoskodik arról, hogy kiégesse, hamuvá változtassa a berendezésben felgyülemlett kormot.

Ez így természetes. Csakhogy ehhez az aktív regenerálódási folyamathoz magas hőmérsékletre van szüksége a berendezésnek, amit a kocsi csak nagy fordulatszámon, hosszabb úton képes produkálni. Előfordulhat az is, hogy ez a regenerálódási folyamat ugyan a városi forgalomban is beindul, de idő előtt leáll, megszakad. Ennek az az egyszerű oka, hogy a sofőr odaért, ahová indult, és leállította az autóját.

 

Többszöri hasonló kísérlet – mármint befejezetlen aktív regenerálódás – után nem hogy jobb lenne a helyzet, hanem inkább rosszabb. Ami annyit tesz: nem kevesebb, hanem több lett a korom a Ford Mondeo részecskeszűrőben.

 

Ilyenkor elkerülhetetlen, hogy hosszabb útra menjünk az autóval.

 

Irány a Balaton vagy a nagymama! A hosszabb út kezdetén lehetnek olyan tapasztalataink, miszerint kevéssé gyorsul az autó, ami természetes reakciónak tekinthető.

 

Ahogy a tüdőnk se tud egyből revitalizálódni egy hosszabb dohányzási periódus után, úgy az autónknak is kell hagyni némi időt a regenerálódásra, annak megkezdésére. Ha azt vesszük közben észre, amint az autópályán haladunk legalább két-háromezres fordulatszámon, hogy emelkedik az üzemanyag fogyasztás, ez a jel bizakodásra adhat okot. Valószínűleg elindult az aktív regenerálódás, amit egyébként az újabb típusokban a műszerfalon elhelyezett visszajelző lámpa is tudat velünk. Némiképpen megnyugodhatunk: nem olyan mértékű a korom lerakódása a részecskeszűrőben, amit ne tudna kezelni, eltávolítani a szerkezet. Ha viszont hiába a tempó és a hosszú út, mégse képes nagyobb lendületre a jármű, alighanem érdemes felkeresni minket.

 

Olyan szakszervizre bízza a Ford Mondeo részecskeszűrő tisztítását, ahol garanciát is vállalnak a munkára

Sokan itt követnek el nagy hibát, ami ugyan nem jóvátehetetlen, de meg tudja keseríteni az ember életét.

 

A legtöbben ugyanis ilyenkor egyből megállnak az első, útjukba eső szerviznél, s tán még örülnek is, ha az éppen egy, az adott típusra specializálódott műhely. Azt gondolják, megtalálták a problémájukra a legjobb megoldást. Csakhogy – és itt utaljunk vissza az elején fejtegetett gondolatra – a Ford Mondeo részecskeszűrő ugyan nem egy rendkívül bonyolult szerkezet, mégsem érthet hozzá mindenki. Ahogy a többi típusban megtalálható részecskeszűrőhöz sem. Sokféle oka lehet annak, hogy a szerkezet megtelt, vagy legalább is egy bizonyos szint fölött telítődött korommal, de még abban se lehetünk teljesen biztosak, hogy a korom a probléma fő okozója. Az esetek nagy százalékában igen – különösen akkor, ha túl sokat közlekedünk a dízel autóval a városi forgalomban -, de lehet más baj is. Illetve a korom telítettségét okozhatja egy, a részecskeszűrőben vagy annak közvetlen környékén elhelyezett alkatrész vagy tartozék hibája is.

 

Ennek eldöntéséhez viszont tényleg tapasztalt, a részecskeszűrőket rendkívül jól ismerő szakemberre van szükség. Nem elég, ha az útszéli műhelyben megjáratják a kocsit, majd azt közlik, hogy elhárították a hibát, holott nagy valószínűséggel „csak” a hibakódot ütötték ki.

Ennek egyenes következménye a probléma ismétlődése, amit persze a gyanútlan tulajdonos nem lát előre, így ki is fizeti a szerelő időnként nem is elhanyagolható munkadíját. Vannak, akik újabb és újabb műhelyekben próbálkoznak, de a hiba tartósan nem múlik el. Marad a bosszankodás és a tanácstalanság. Már-már megharagszanak az autójukra, pedig a Ford Mondeo a kategóriájának ma is a harmadik legnépszerűbb modellje.

 

Ha nem akarsz te is így járni, de a Ford Mondeo-ddal gond nélkül szeretnél járni, keresd fel a szakszervizünket, ahol gyorsan és megbízhatóan kitisztítjuk a részecskeszűrőt. Budapesten megtalálsz minket, de postán is eljuttathatod hozzánk az alkatrészt. Garanciát vállalunk a munkánkra.

Itt megnézheted, hogyan dolgozunk: Részecskeszűrő tisztítás

Itt az árainkról is pontosan tájékozódhatsz: Részecskeszűrő tisztítás árak

Ne gondolkozz tovább, vedd felünk a kapcsolatot: Kapcsolat