Részecskeszűrő – mindent a DPF szűrőről

A koromcsapdával azóta foglalkoznak jobban, mióta az Euro 5-ös szabvány kötelező tette ennek a részecskeszűrő beépítését a dízelmotoros autókba (de már az Euro 4-es norma is előírta ezt, csak azóta szigorúbbá vált). Azóta ugyanis eléggé nehéz megkerülni a témát, főleg, ha újonnan vásárolunk gépjárművet.

A rák elleni védekezés egyik eszköze: a részecskeszűrő/DPF

A részecskeszűrő azért vált fontossá, mert szigorodtak a környezetvédelmi előírások a káros anyagok kibocsátásával kapcsolatban. A régi gépjárműtípusok még testes füstöt húztak maguk után, ami látványosan növelte a légszennyezést, és (negatívan) befolyásolta az immunrendszert is (különösen az idősek és a gyerekek esetében veszélyes). Az autóvezetés mellékterméke a levegőből közvetlenül bejut a tüdőbe, ahonnan a véráramba kerül, ezzel előidézve számos tüdőprobléma (asztma, allergiák) kialakulását és növelve a rákos megbetegedés kockázatát.

Mivel azt nem tudták megoldani, hogy a gépjármű ne termeljen kormot, ezért kitaláltak egy szűrőt, ami megakadályozza, hogy az egészség- és környezetroncsoló szemcsék szabadon távozzanak a kipufogón keresztül. A korom 90%-át (egyesek típusok akár 100%-át) is képes a jól működő részecskeszűrő csapdába ejteni.

Professzionális tisztítás

reszecskeszuro_kiiktatasa

Miben változik az autó használata, részecskeszűrő/DPF beépítése esetén?

A DPF (Diesel Partikulate Filter) csupán annyiban befolyásolja a működést, hogy oda kell rá figyelni. Többen állítják, hogy csak a problémák lehetősége növekedett meg azzal, hogy részecskeszűrő is van a gépjárműben, odafigyeléssel azonban a koromcsapdával jó ideig nem lesz semmi baj (100.000 kilométerenként elég ellenőrizni).

reszecskeszuro

Mire és egyáltalán miért is kell figyelnünk bármire is?

Ha „nyugatiasan” használjuk az autót, akkor nem kell különösebben figyelnünk semmire, mert akkor a részecskeszűrő regenerálása (amikor kiég a benne lévő korom) automatikusan megtörténik. Ehhez rendszeresen nagyobb távokat kell megtenni az autóval dinamikus vezetés közben (2000 feletti fordulatszámon folyamatos vezetés kb. 20-30 percen keresztül). Erre alkalmasak az autópályák.

Magyarországon viszont nem mindenki futtatja rendszeresen a kocsit rajtuk (csak, ha muszáj), a városi közlekedés, a sok dugóban állás, a tötyörgés nem segíti elő a részecskeszűrő önálló megtisztulását. Ennek a problémának az orvoslására találták ki a tisztító folyadékot, ami üzemanyag-adalékként segít abban, hogy kisebb hőfokon (400 fokon) kiégesse magából a koromcsapda a szennyeződést.

Két dologra kell odafigyelni a részecskeszűrő regenerálással kapcsolatban. Először is, havonta egyszer tervezzünk be egy hosszabb utat az autóval, elősegítve ezzel a kiégést. Továbbá (a lehetőségekhez mérten) használjunk adalékanyagot (külön tartályban).

Amikor a részecskeszűrő játék állása: sakk-matt

A DPF sakktáblaszerű hálója (rácsszerkezete) felelős azért, hogy kiszűrje a kormot azzal, hogy az egyes járatokba beengedi a koromszemcséket, kifelé azonban már másik úton távozik a légáramlat. Amikor teljesen telítődik (eldugul) a részecskeszűrő, akkor a normál használat során beinduló regenerálás már nem elég a kiégetéshez. Ekkor szervizbe kell menni, ahol a szakember speciális módszerrel kimossa az alkatrészt.

Professzionális részecskeszűrő tisztítás!

A DPF témája egy speciális téma. További tájékoztatást kaphat a részecskeszűrő működéséről, ha felveszi velünk a kapcsolatot. A különböző típusokkal kapcsolatos tapasztalatainkat szívesen megosztjuk Önnel. Igaz, ettől még nem válhat szakemberré, de láthatja, hogy mi aztán nyakig benne vagyunk… a témában. Hívjon bátran akkor is, ha már baj van.

Mi kitisztítjuk a részecskeszűrőt, és Ön fellélegezhet!

Professzionális tisztítás
Tisztítás ÁRAK